Detoxkur...

Har det blivit för mycket kaffe, godis och fet mat på sistone? Då kan en kort detoxkur på fyra dagar göra underverk. Bestäm dig till exempel för att från torsdag till söndag bara äta naturliga råvaror som rensar ut skräp och gifter. Du får klarare hy, friskare hår och blir garanterat piggare! 

* Frossa frukt och grönt.
Välj smart vintergrönt som lök, morötter, rödkål, broccoli, ananas, grapefrukt, kiwi och granatäpple. Grönsakerna är utrensande, kalori-snåla och stärker immunförsvaret.

* Sätt  fart med loppfrön. Starta dagen med att rensa tarmarna med ett glas ljummet citronvatten eller rör ner loppfrön (psylliumfrö) i lite vatten och drick. Loppfrön är suveränt för att få extra fart på magen.

* Laga grytgott. Gott så här års är mustiga, supernyttiga grytor som är snälla mot magen och samtidigt värmer. Låt morötter, palsternacka, purjolök och brysselkål koka i buljong. Smaksätt med tomatpuré, saffran, chili och vitlök.

* Drick smart. Under detoxkuren gör du klokt i att hoppa över kaffe, svart te, öl och vin. Det finns mängder av goda färskpressade juicer, grönt eller rött te och smaksatta utrensande detoxteer att njuta av. Och glöm inte bort det viktigaste av allt – vanligt vatten!

* Tänk 80/20. För att fortsätta med nyttig mat efter kuren är det smart att tänka enligt 80/20 principen. Ät nyttig mat till 80 procent så kan du gå loss på lite mörk choklad, rödvin, god ost eller annat du njuter av resten av tiden.

Testade på detta under denna veckans gång och det är faktiskt svårare än vad man tror att BARA äta frukt och grönt!!! Till frukosten har det blivit grönt te, vid tolv brukar de bli en god fruktsallad eller en smootie sen blir de frukt till mellanmål och sallad eller soppa (som jag gjorde med bara grönsaker) till kvällsmat för att sen runt åtta, nio tiden ta en frukt till eller två.

Har faktiskt varit sjukt svårt om ja ska vara ärlig. Inte det att man har varit så sötsugen, ja menar man gör ju detta bara i 4 dagar! Vad som däremot har varit svårt är att motstå kött och proteiner och att vara kreaktiv med sin matlagning.
Soppan jag gjorde va dunder nyttig haha BARA grönsaker och buljong men god som attans ;) Sen lever ja för smooooothies!!! Älskar det!!!!!! Och till lunch idag har jag lite soppa kvar som jag ska trycka i mig med en go majskolv till. Haha älskar det ordet "Majskolv" hihi...

Smoothie recept:
Min gör jag med frysta mangos, jordgubbar och hallon sen lägger jag till två stora färska jordgubbar, en banan, lite lättmjölk, tufu (mkt protein och super nyttigt!! Lägger man det i sin smoothies så smakar de inget heller (Y). Så det e två flugor i en smäll, as bra!) Sen lite sesamfrön och fullkorn. Gott, gott, gott =) 
Har ni sen lite blåbär hemma kan ni lägga i det med. Det är mkt antioxidanter i det som ökar fettförbränningen så det är bara att köra på!

Ska jobba kväll idag så jag ska faktiskt till och med testa att frysa in de å se om man kan göra glass av de??! Hoppas de :D



Ha de bäst!!!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0